رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت:برخی باشگاهها برای دور زدن مقررات کنترل بودجه و سقف قراردادها از روشهای مختلفی استفاده میکنند که این موضوع زیر نظر قرار دارد.
به گزارش هفت ورزشی، ذبیحالله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی طی سالهای اخیر به موضوع قراردادها، نحوه هزینهکرد باشگاهها و رعایت ضوابط مالی در فوتبال کشور ورود کرده و این موضوع به صورت مستمر در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به پیگیریهای صورت گرفته از سوی سازمان بازرسی اظهار کرد: سال گذشته با پیگیریهای انجام شده، فدراسیون فوتبال دستورالعملی را با هدف شفافسازی قراردادها، ساماندهی هزینهها و کنترل بودجه باشگاههای ورزشی تدوین و ابلاغ کرد و سازمان بازرسی نیز بر اجرای این دستورالعمل نظارت دارد.
خدائیان افزود:یکی از مسائل مهمی که در بررسیهای سازمان بازرسی مورد توجه قرار گرفت، نحوه هزینهکرد باشگاهها در سفرهای خارجی و مسابقات بینالمللی بود. در برخی موارد مشاهده شد تعداد افرادی که همراه تیمها به مسابقات آسیایی و بینالمللی اعزام میشوند، بیش از نیاز واقعی تیم است و همین موضوع هزینههای قابل توجهی را به باشگاهها تحمیل میکند. همچنین در برخی موارد پرداخت پاداش به افرادی صورت گرفته که نقش مستقیمی در موفقیتهای ورزشی تیم نداشتهاند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه مهمترین هدف سازمان، ایجاد شفافیت مالی در فوتبال است، تصریح کرد: بررسیهای انجام شده نشان داد برخی باشگاهها برای دور زدن مقررات کنترل بودجه و سقف قراردادها از روشهای مختلفی استفاده میکنند که یکی از مهمترین آنها انعقاد قراردادهای دوگانه با بازیکنان و مربیان است.
وی ادامه داد: در این شیوه، یک قرارداد رسمی در سازمان لیگ ثبت میشود و مبنای نظارت و کنترل بودجه قرار میگیرد، اما همزمان قرارداد دیگری خارج از سامانههای رسمی میان باشگاه و بازیکن یا مربی منعقد میشود که مبالغ واقعی پرداختی در آن درج شده است. به عنوان نمونه در یکی از پروندههای مورد بررسی، مبلغ قرارداد ثبت شده یک بازیکن ۲۹ میلیارد تومان بود، اما بررسیهای سازمان بازرسی نشان داد قرارداد دیگری نیز وجود دارد که مجموع دریافتی واقعی این فرد را به حدود ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش داده است.
خدائیان گفت: روش دیگری که در برخی باشگاهها مشاهده شده، استفاده از متممها و الحاقیههای اعلام نشده است. به این صورت که قرارداد اصلی با مبلغ مشخص در سامانههای رسمی ثبت میشود، اما پس از آن متممهایی میان طرفین امضا میشود که به سازمان لیگ اعلام نمیشود و موجب افزایش قابل توجه رقم قرارداد خواهد شد. در یکی از پروندهها قرارداد رسمی یک بازیکن ۲۴ میلیارد تومان بود، اما مبالغ بیشتری از طریق الحاقیهها و توافقهای بعدی به وی پرداخت شده بود.
وی همچنین به قراردادهای تبلیغاتی صوری اشاره کرد و افزود: در برخی موارد برای پرداخت مبالغ مازاد به بازیکنان یا مربیان، قراردادهای جداگانهای تحت عنوان قرارداد تبلیغاتی منعقد میشود. این قراردادها در ظاهر ماهیت تبلیغاتی دارند اما در عمل بخشی از دریافتی واقعی بازیکن یا مربی محسوب میشوند و برای دور زدن سقف بودجه باشگاهها مورد استفاده قرار میگیرند. در یکی از پروندههای بررسی شده، قراردادی با عنوان تبلیغات به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان منعقد شده بود که عملاً بخشی از پرداختی به بازیکن به شمار میرفت.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور تأکید کرد: سازمان بازرسی مخالفتی با حمایت از ورزشکاران، مربیان و افزایش درآمد آنها ندارد، اما معتقد است تمامی پرداختها باید در چارچوب قوانین، مقررات و بهصورت شفاف انجام شود. هرجا شفافیت وجود نداشته باشد، زمینه بروز فساد فراهم خواهد شد.
خدائیان خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور همچنان نظارت بر قراردادهای فوتبال، کنترل بودجه باشگاهها و جلوگیری از پرداختهای خارج از ضابطه را با جدیت دنبال خواهد کرد تا از بروز تخلفات مالی و تضییع منابع در ورزش کشور جلوگیری شود.
بدون دیدگاه