مایلیکهن: قرعه مناسب را هم نتوانستیم به صعود تبدیل کنیم
سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران گفت: نتوانستیم از فرصت ۴۸ تیمی شدن جام جهانی و قرعه مناسبی که داشتیم، استفاده کنیم و به مراحل بالاتر برویم.
به گزارش هفت ورزشی، محمد مایلیکهن در گفتوگویی در مورد عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۶ اظهار کرد: با توجه به قرعه مناسب و افزایش تعداد تیمها شانس بالایی برای صعود از گروهمان داشتیم که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. به غیر از بلژیک که از قدرتهای فوتبال جهان و اروپا محسوب میشود، مصر و نیوزیلند قرعه مناسبی برای تیم ملی فوتبال ایران بودند. ما در بازی مقابل بلژیک مخصوصا از زمانی که ۱۰ نفره شد فرصت مناسبی داشتیم که بازی را ببریم و صعودمان را قطعی کنیم. در بازی برابر مصر هم فرصت این کار را از دست دادیم و در بازی نخست نیز به تساوی مقابل نیوزیلند رسیدیم. در مجموعه بچهها زحمت کشیدند اما متاسفانه نتوانستیم از گروهمان صعود کنیم.
سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران درباره از دست رفتن فرصت کسب سه امتیاز مقابل نیوزیلند گفت: فوتبال این نیست که حتما تیم قویتر مقابل تیم ضعیفتر به پیروزی برسد. جذابیت فوتبال همین است. بارها شده تیمهای ضعیف مقابل تیمهای قوی امتیاز گرفتند. فوتبال مثل رشتههای دیگر مانند بسکتبال یا کشتی نیست که معمولا حریف قویتر پیروز شود.
او درباره تاکتیک تیم ملی خاطرنشان کرد: ابتدا این را بگویم من از این که تیم ملی کادر فنی ایرانی دارد خوشحال بودم. البته در کنار مربیان ایرانی فکر میکنم مشاور خارجی نیز وجود داشت. تعداد تیمها در جامجهانی افزایش پیدا کرده بود و گروه ما نیز تقریبا مناسب بود و شانس بسیار خوبی برای صعود داشتیم که میسر نشد. این که میگویند ما بازی تدارکاتی مناسبی نداشتیم به نظر من خیلی درست نیست بازی خوب در آستانه یک تورنمنتی مثل جامجهانی حتما این نیست که با تیمهای درجه اول دنیا بازی کنید که گلباران شوید و روحیه خودتان، ملیپوشان، فدراسیون و مردم از دست برود. اصولا در اینگونه موارد تیمها از کشورهای ضعیفتر دعوت میکنند که هم مرور تاکتیک کنند و هم با پیروزیای که به دست میآورند روحیه تیمشان را بالا ببرند. مربیان باید هوشیار باشند تا با بازی مقابل تیمهای ضعیفتر متوجه شوند که کجای تیمشان میلنگد.
این پیشکسوت فوتبال ملی افزود: ما یکسری بازیکنان را بردیم که به سختی ملیت آنها را هم عوض کردیم اما یک دقیقه هم به آنها فرصت بازی ندادیم. برخی بازیکنان در گذشته نهچندان دور خوب بودند که گل هم میزدند اما از آنها هم استفاده نکردیم.
وی با بیان این که قطعا مربیان تیم ملی نیز مشکلاتی را داشتند، گفت: کمکهای کادر فنی ایرانی و جوان هستند که مشخص است فوتبال را دوست دارند و دنبال علم روز فوتبال هستند که این میتواند به فوتبال ایران کمک کند. اما ما به لحاظ فنی مشکلاتی را در جام جهانی داشتیم که باید مورد بررسی قرار بگیرد.
مایلیکهن در ادامه گفتوگو با ایسنا درباره عملکرد امیر قلعهنویی، سرمربی تیم ملی فوتبال و اینکه بهتر است او به کار خود در تیم ملی ادامه بدهد یا خیر، گفت: خب من قبلا با ایشان مشکل داشتم و الان هم دارم اما باز ترجیح میدهم مربی ایرانی بالای سر تیم ملی باشد و حتما موافق حضور مربی ایرانی هستم.
سرمربی پیشین تیم ملی درباره این که اگر مربی دیگری به جای قلعهنویی بود میتوانستیم از گروهمان صعود کنیم یا خیر؟ خاطرنشان کرد: نمیتوانیم بگوییم حتما فرد دیگری بود ما صعود میکردیم. اما به عنوان مثال اگر قرار بود ما بازیکنانی را ببریم که اصلا از آنها استفاده نکنیم و بازی ندهیم بهتر بود از جوانان خودمان استفاده میکردیم تا برای دقایقی هم شده در جامجهانی بازی کنند که به فوتبال ایران کمک شود.
وی ادامه داد: میانگین سنی تیم ما خیلی بالا بود و از این نظر جزو دو سه تیم اول مسابقات بودیم. بهتر بود که فرصت بیشتری به جوانها میدادیم که هم از نیروی جوانی آنها استفاده کنیم و هم به آینده فوتبال ایران کمک کنیم. به هر حال این مسابقات هم تمام شد و رفت و نتوانستیم از فرصت قرعه مناسب و افزایش تعداد تیمها که کار صعود را خیلی راحتتر کرده بود، استفاده کنیم.
مایلیکهن با بیان این که در شرایط فعلی با وجود مشکلات اقتصادی در جامعه صحبت کردن از فوتبال جالب نیست، گفت: مشکلات زیادی داریم و با وجود این مشکلات، خجالت میکشم اصلا راجع به فوتبال صحبت کنم. با این که هنوز هم معتقدم فوتبال ما میتواند یکی از بهترین تیمها حداقل در آسیا باشد. بسیاری از مردم دوست دارند بچههایشان جذب فوتبال شوند. حتی برخی از آنها حاضرند بچههایشان درس نخوانند اما فوتبالیست خوبی شوند مثل برزیل که اکثرا از قشر ضعیف جامعه هستند. ما به لحاظ مدیریت مشکلاتی را داریم مثلا در مازندران چوب خشک بکارید سبز میشود اما ما در مازندران یک زمین چمن مناسب نداریم. بهانه آقایان هم این است که میگویند چون باران زیاد میبارد چمن طبیعی خراب میشود و به خاطر همین سراغ چمن مصنوعی رفتند. یا مثلا ورزشگاه عضدی رشت بهترین چمن طبیعی را کاشتهاند اما از آن استفاده نمیکنند و میگویند چون در مرکز شهر قرار گرفته است امکان استفاده از این استادیوم وجود ندارد.