شلیک نهایی مراکش به قلب قهرمان؛ پرونده محرومیت سنگال روی میز فیفا
مراکش پروندهای علیه تیم ملی سنگال باز کرده و خواهان محرومیت شدید شیرهای ترانگا است.
به گزارش هفت ورزشی ، جام ملتهای آفریقا ۲۰۲۵ با قهرمانی سنگال به پایان رسید، اما فینال این تورنمنت بیش از هر چیز به پروندهای حقوقی پیچیده تبدیل شد.
سنگال با نتیجه ۱-۰ میزبان خود، مراکش، را شکست داد، اما جنجالهای پایان بازی، توجه کمیتههای حقوقی کنفدراسیون فوتبال آفریقا (کاف) و فیفا را به خود جلب کرد.
طارق الدیب، مشاور حکمرانی ورزشی و مدیر پیشین بخش اطلاعات کاف، درباره این اتفاقات گفت: «حضور اینفانتینو در جایگاه ویژه، شرایط را برای موتسهپه فوقالعاده شرمآور کرد؛ صحنه خالی بودن زمین از یکی از دو تیم، تصاویر دهههای هفتاد و هشتاد میلادی را به یاد میآورد؛ تصاویری که تصور میکردیم از آنها عبور کردهایم.»
او افزود: «وجود فناوری VAR شاید از تصمیم فنی داوران محافظت کند، اما نتوانست اعتبار کاف را نزد هواداران حفظ کند؛ اعتباری که آسیب دید و روایت "توطئه" را تقویت کرد، هرچند تصمیم داوری (پنالتی) از نظر فنی صحیح بود؛ تصمیمی که پس از آن، تیم ملی سنگال ـ بهجز کاپیتانش سادیو مانه ـ از زمین خارج شد.»
بر اساس گزارش الدیب، پرونده مراکش فراتر از صرفاً نتیجه مسابقه است و شامل اعمال مجازاتهای جدی علیه سنگال خواهد بود. چهار دلیل اصلی این اقدام به شرح زیر است:
- خدشهدار کردن اعتبار فوتبال آفریقا - رفتار سنگال ضربهای سنگین به ارزش تجاری مسابقات تلقی میشود، به ویژه با حضور مقامات ارشد فیفا.
- تحریک به خشونت - ترک زمین در شرایط ملتهب، تهدیدی مستقیم برای امنیت هواداران و فضای عمومی است.
- نقض بازی جوانمردانه - اقدام سنگال برای خروج، تحت فشار اداری و نه روحیه ورزشی انجام شده و نیت کامل برای انصراف را نشان میدهد.
- آسیب فنی عمدی - توقف بازی، ریتم مسابقه و تمرکز بازیکنان مراکش را به طور عمدی مختل کرده است.
به نظر میرسد این پرونده میتواند محرومیت یا مجازاتهای سنگین علیه تیم ملی سنگال را به همراه داشته باشد و بحثهای فنی و حقوقی جام ملتها همچنان داغ باقی بماند.